Ik was al een tijdje op zoek naar een oud wielrenframe om tot een singlespeed of fixie stadsfiets om te bouwen. Toen mijn Niner-frame kapot ging bleef ik met een doos onderdelen zitten, waaronder een set wielen, zadel, cranks, etc. Een vriend had nog een frame liggen, een oude Gazelle Champion Mondial. Deze ga ik strippen, spuiten en weer opbouwen tot stadsfiets met de spullen van de Niner.
Trek Earl
Een tijdje geleden zag een op internet een mooie inspiratiebron: een Trek Earl. Deze fiets heeft precies de goede uitstraling: de kleuren kloppen, maar ook de opbouw. Ik wil als voorvork de RS Reba uit de Niner gebruiken. Deze heeft alleen een schijfrembevestiging. Ik heb nog een setje witte Shimano remklauwen en hendels liggen. Deze monteer ik op de voorvork. Het frame ga ik matzwart spuiten. De velgen uit mijn Niner zijn zwart, ik kan een rode achternaaf van 120 mm krijgen. Voor de cranks kan ik kiezen tussen alu of zwart. Met een beetje mazzel hoef ik maar een paar onderdelen aan te schaffen: aheadset en een setje nieuwe spaken voor het achterwiel.
Matzwart
De afgelopen week ben ik bezig geweest met het schuren en spuiten van het frame, matzwart. Van het oorspronkelijke plan, om zoveel mogelijk onderdelen van de kapotte Niner te gebruiken, komt niet veel terecht. De voorvork past niet, want heeft een pen van 1,125 inch. Geen verende voorvork dus en dan ook geen schijfrem. Gelukkig heb ik de originele remmen nog.
De oude vork komt er weer terug in, ook matzwart, maar de originele balhoofdlagers vervang ik. Het gedeelte met schroefdraad van de originele buis zaag ik af en plaats een adapter voor een aheadset. Van Maurice krijg ik twee mooie wielen. De bottombracket en de cranks kan ik nog wel gebruiken. Van de drie voorbladen bevestig ik alleen de grootste. De kransjes op het achterwiel laat ik nog even zitten, ik ga eerst uitproberen wat het fijnste verzet is, voordat ik daar één tandwiel op zet.
Aheadset
Inmiddels is ook de voorbouw gemonteerd. Met behulp van een adapter heb ik de mogelijkheid om een aheadset te monteren. De wielen passen mooi in het geheel. Het matzwart heeft een stoere uitstraling.
De komende dagen ga ik uitproberen welk verzet het handigst is voor in de stad. Op de racefiets kan ik verschillende soorten verzet proberen. Als ik daar meer duidelijkheid over heb, kan ik een conversieset monteren met het juiste kransje. Verder nog een ketting en een rem, dan is de fiets af. Helaas heb ik nog geen rem in het matzwart, dus voorlopig maar aluminium.
Klaar!
De stads singlespeed is af. Nadat ik de laatste onderdelen, zoals de conversieset, ketting, rem en kabel heb gemonteerd kon ik de fiets gaan testen. Het kransje dat ik achter monteer wordt 16 tands. Na een eerste testrit blijkt dat wel een goed verzet te zijn in de stad. Binnenkort zal ik ook de Stikke Hezelstraat of de Grotestraat proberen. Ik ben benieuwd. Nu ik er een aantal weken regelmatig op heb gefietst blijkt het frame toch wel aan de kleine kant te zijn. Omdat het verschil tussen het stuur en het zadel nogal groot is, hang ik met m’n volle gewicht op het stuur. Niet heel comfortabel. Het fietsen gaat wel erg licht, mede door de sobere uitvoering zonder versnellingen en ander overbodig spul.
De matzwarte uitstraling is goed uitgepakt en komt overeen met wat ik me had voorgesteld. Nu alleen binnenkort nog een keer een paar nieuwe bandjes en een matzwarte rem. Ook ga ik op zoek naar een iets groter frame.
Toch was dit niet het einde… lees hier hoe het verder ging.
Geef een reactie