In het schoonmaakmiddelenkastje van m’n vriendin staat een bedrukt blik met autowax. En ik ben gek op bedrukte blikken. Het blik is van het Nederlandse merk Diadeem, dat wordt verdeeld door Procar uit Soest. Het merk bestaat nog steeds, maar niet meer in deze verpakking.
Art deco
Er is iets vreemds aan de hand met dit blik. De vormgeving is duidelijk geënt op de art deco-periode, een kunststroming uit het begin van de 20e eeuw, die duurde van ongeveer 1920 tot aan de Tweede Wereldoorlog.
Schreefloze Bodoni?
Het woord DIADEEM is gezet in een schreefloze letter met groot dik-dun verschil, een soort schreefloze Bodoni, in de stijl van de Binner, Koloss of Bremen Black. Een opvallend ‘deco’ratief detail is het driehoekje als streepje in de kapitale A. Dat soort letters werd in die tijd veel gebruikt voor affiches en ander publiciteitsmateriaal, maar ook voor verpakkingen en werden vaak met de hand getekend.
Ook de verdere vormgeving van het blik, zoals de kleurcombinatie zwart-oranje-donkergeel en de letter die voor de overige teksten gebruikt wordt (Akzidenz Grotesk?) roept bij mij associaties op uit de tijd van de Charleston en Coco Chanel.
Rolls Royce
Als illustratie zou een mooie Spijker of Rolls Royce niet hebben misstaan. Op dit blik staat echter een Amerikaanse auto, een Ford Thunderbird, die rond 1984 op de markt kwam. Lang na de art deco dus.
Amerikaan
De vraag rijst dan op: waarom deze auto? Een Amerikaan plaatsen op de verpakking is geen gek idee als je autowax wilt verkopen, maar dit model is niet het eerste waar je aan denk als je over glanzende automobielen droomt. Er zijn modellen die veel meer tot de verbeelding spreken dan deze: Ford Mustang, Corvette of old-timers als Chevrolet Bel Air of een oudere Ford Thunderbird. Was dit de auto van de ontwerper van de verpakking? Of was dit een plaatje dat voorhanden was? In ieder geval een niet zo voor de hand liggende keuze.
Geef een reactie