Een aantal maanden geleden sprak ik Jos Sluijsmans van Fietsdiensten in Nijmegen. Hij heeft op zijn website Fietsdiensten.nl een rubriek, Bike Experience, waarin hij innovatieve designfietsen presenteert.
Om Bike Experience Nijmegen beter te kunnen promoten en daardoor de bijzondere fietsen sterker onder de aandacht te kunnen brengen wilde Jos hiervoor een apart logo laten ontwerpen.
Naam
Omdat er al een aantal initiatieven zijn die ongeveer dezelfde naam gebruiken, wilden we in eerste instantie op zoek gaan naar een nieuwe naam. Na wat brainstormsessies kwamen we tot de conclusie dat Bike Experience Nijmegen de lading het beste dekt. Besloten werd om ‘m te handhaven.
X van Experience
De X van Experience is de meest opvallende letter uit de naam. Het lag voor de hand om daar iets mee te gaan doen. Als ander beeld bedacht ik een abstracte weergave van een fietsketting. Door een stuk uit de fietsketting te isoleren ontstond eigenlijk vanzelf een soort X. Zo werd de basis gelegd voor het logo.
Strak lettertype
Als je aan Experience denkt, denk je al snel aan ruig, wild en experimenteel. Dat is echter niet de uitstraling die we voor ogen hadden. Wij wilden juist helderheid, duidelijkheid en vertrouwen. De letter die gebruikt is voor het logo is een Alternate Gothic, een versmalde schreefloze letter, die stevig op z’n poten staat. Door ‘m ruimer te spatiëren, blijft het logo luchtig. De X van Experience plaatste ik in de getekende X, waardoor dat beeld versterkt wordt.
Kleur
Om een link te leggen met het logo van Fietsdiensten.nl kozen we als hoofdkleur een heldere blauw. Door daarnaast een stevige kleur rood te gebruiken onstaat er een levendiger beeld.
Stempel
Door de grote X te isoleren van de overige delen ontstaat er een icoon dat als illustratie of stempel gebruikt kan worden. Door de vorm houdt het een duidelijke link met het complete logo.
Geef een reactie