bartstuff.nl

Bartswerk en andere zaken

  • fietsen
    • bart & fietsen
    • projecten
    • verhalen
    • links
  • fotografie
  • grafisch ontwerp
  • info

Peugeot Avoriaz

5 maart 2013 1 Reactie

Peugeot Avoriaz

De Gazelle singlespeed die ik als stadsfiets gebruik heeft eigenlijk een te klein frame, nl. 48 cm. De juiste framemaat voor mij is 57 cm. Dat betekent dus: op zoek naar een ander frame.

Marktplaats

Op Marktplaats ga ik op zoek naar oude racefietsen. De meeste fietsen die ik vind zijn aan de prijzige kant, omdat veel mensen inmiddels door hebben dat ze gewild zijn voor het ombouwen naar fixie of singlespeed. En het zijn meestal complete fietsen: ik wil alleen een frame. Ik kijk regelmatig, maar het valt tegen: òf duur òf ver weg.

Afgelopen weekend vind ik ineens een paar fietsen die in de buurt te koop staan. Uiteindelijk ga ik voor een witte Peugeot Avoriaz. In tegenstelling tot de Gazelle is dit frame nog bijna onbeschadigd. En eigenlijk vind ik ’m wel mooi! Ik besluit ’m te nemen en het frame origineel te laten.

Op pad

Omdat de fiets inmiddels in Cuijk staat en ik er in Nijmegen mee aan de slag wil, besluit ik de bandjes op te pompen en de volgende ochtend naar Nijmegen te fietsen. De banden zien er poreus uit, maar als ik de volgende dag de spanning controleer, zijn ze nog steeds keihard. Ik waag het erop.

Eigenlijk fietst het best lekker. En als ik na aankomst op Cyclemeter, m’n fiets-app, kijk, ligt de gemiddelde snelheid van m’n ritje hoger dan vergelijkbare andere ritten op m’n Van Tuyl-racefiets! Bijzonder! Eigenlijk het enige nadeel zijn de buiscommandeurs, waardoor je niet zo vlot schakelt.

Singlespeed

Eenmaal thuis wordt het tijd om de fiets te strippen en het frame eens mooi op te poetsen. Daarna kan het opbouwen beginnen. De stuurpen en de trapas laat ik zitten, die doen het nog prima. Ik heb in de kelder een oud stuurtje liggen, dat ik opschuur en matzwart spuit. Dat ziet er weer strak uit. Ook de cranks komen van de plank. Met wat gefriemel en geklooi krijg ik de remkabel door het frame gelegd. De originele rem plaats ik weer terug.

De wielen haal ik uit de Gazelle. Op dat frame zaten kettingspanners, op dit frame niet. Ik besluit om een paar losse te monteren. De as van het achterwiel wil ik door een langere vervangen, waardoor ik de as met moeren vast kan zetten. Helaas past de as die ik besteld heb niet. Ik heb nog wel een oud achterwiel liggen met een iets langere as, die wel past. Als banden heb ik Swalbe CX Pro crossbanden besteld. Dan kan ik ook eens een stukje onverhard pad pakken.

Het enige probleem is het zadel. De maat van de zadelpen is 24 mm en in die maat zijn nauwelijks andere zadelpennen te krijgen. Voorlopig moet ik het dus met de originele doen. Niet zo mooi, maar vooruit. En het zou prettig zijn als het zadel iets naar achteren kan.

Testrit

Na een avond knutselen wordt het tijd voor een proefrit. Door de eenvoudige opbouw is het een licht fietsje geworden. Hij fietst lekker en door het grotere frame is mijn zithouding een stuk comfortabeler. Project geslaagd, op naar het volgende. Een nicht van me heeft nog een oude Raleigh staan…

Diashow
20130304-007
20130304-010
20130304-011
20130304-013
20130304-014
20130304-016
20130304-017
20130314-001
20130314-004
20140706-001
20140706-002
20140706-003
20140706-004
20140706-005
20140706-006
20140706-007
20140706-008
1987_07
1986nl_08

Categorie: Blog, Fietsen, Projecten, Verhalen Tags: Avoriaz, Peugeot, Project, Racefiets, Retro, Singlespeed, Steel is real, Vintage

Reacties

  1. Fred De Bruyne zegt

    9 januari 2019 om 11:48

    Hallo, leuk verhaal en project. Ik heb me onlangs een soortgelijke Peugeot fiets gekocht, die ik ga strippen maar vooral terug technisch in orde zetten en hem zo goed als mogelijk origineel laten. Alle lagers smeren of vervangen van de wielen, balhoofd, trapas. Kabels vervangen of smeren. Toen ik hem kocht heb ik er een klein proefritje mee gemaakt en hij rolt al vrij licht en alles werkt. Doch hier en daar wat spelingen die moeten weggewerkt worden. Komt in orde. Kan ik een foto posten op dit bericht?
    Alvast succes met je volgende projecten. Ik ben fan 😉
    Peugeot
    Peugeot

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Categorieën

  • Algemeen (3)
  • Blog (54)
  • Cultuur/Culture (11)
  • English (1)
  • Fietsen (41)
  • Fotografie (13)
  • Grafisch ontwerp (46)
  • Nieuws (1)
  • Portfolio (40)
  • Projecten (20)
  • Tochten (8)
  • Verhalen (30)
  • Webontwerp (19)

Alle trefwoorden

Zoeken

This website is hosted Green - checked by thegreenwebfoundation.org

This website is hosted Green - checked by thegreenwebfoundation.org

Bartswerk © 2023 ·Dynamik-Gen · Genesis Framework · WordPress