De Gazelle singlespeed die ik als stadsfiets gebruik heeft eigenlijk een te klein frame, nl. 48 cm. De juiste framemaat voor mij is 57 cm. Dat betekent dus: op zoek naar een ander frame.
Marktplaats
Op Marktplaats ga ik op zoek naar oude racefietsen. De meeste fietsen die ik vind zijn aan de prijzige kant, omdat veel mensen inmiddels door hebben dat ze gewild zijn voor het ombouwen naar fixie of singlespeed. En het zijn meestal complete fietsen: ik wil alleen een frame. Ik kijk regelmatig, maar het valt tegen: òf duur òf ver weg.
Afgelopen weekend vind ik ineens een paar fietsen die in de buurt te koop staan. Uiteindelijk ga ik voor een witte Peugeot Avoriaz. In tegenstelling tot de Gazelle is dit frame nog bijna onbeschadigd. En eigenlijk vind ik ’m wel mooi! Ik besluit ’m te nemen en het frame origineel te laten.
Op pad
Omdat de fiets inmiddels in Cuijk staat en ik er in Nijmegen mee aan de slag wil, besluit ik de bandjes op te pompen en de volgende ochtend naar Nijmegen te fietsen. De banden zien er poreus uit, maar als ik de volgende dag de spanning controleer, zijn ze nog steeds keihard. Ik waag het erop.
Eigenlijk fietst het best lekker. En als ik na aankomst op Cyclemeter, m’n fiets-app, kijk, ligt de gemiddelde snelheid van m’n ritje hoger dan vergelijkbare andere ritten op m’n Van Tuyl-racefiets! Bijzonder! Eigenlijk het enige nadeel zijn de buiscommandeurs, waardoor je niet zo vlot schakelt.
Singlespeed
Eenmaal thuis wordt het tijd om de fiets te strippen en het frame eens mooi op te poetsen. Daarna kan het opbouwen beginnen. De stuurpen en de trapas laat ik zitten, die doen het nog prima. Ik heb in de kelder een oud stuurtje liggen, dat ik opschuur en matzwart spuit. Dat ziet er weer strak uit. Ook de cranks komen van de plank. Met wat gefriemel en geklooi krijg ik de remkabel door het frame gelegd. De originele rem plaats ik weer terug.
De wielen haal ik uit de Gazelle. Op dat frame zaten kettingspanners, op dit frame niet. Ik besluit om een paar losse te monteren. De as van het achterwiel wil ik door een langere vervangen, waardoor ik de as met moeren vast kan zetten. Helaas past de as die ik besteld heb niet. Ik heb nog wel een oud achterwiel liggen met een iets langere as, die wel past. Als banden heb ik Swalbe CX Pro crossbanden besteld. Dan kan ik ook eens een stukje onverhard pad pakken.
Het enige probleem is het zadel. De maat van de zadelpen is 24 mm en in die maat zijn nauwelijks andere zadelpennen te krijgen. Voorlopig moet ik het dus met de originele doen. Niet zo mooi, maar vooruit. En het zou prettig zijn als het zadel iets naar achteren kan.
Testrit
Na een avond knutselen wordt het tijd voor een proefrit. Door de eenvoudige opbouw is het een licht fietsje geworden. Hij fietst lekker en door het grotere frame is mijn zithouding een stuk comfortabeler. Project geslaagd, op naar het volgende. Een nicht van me heeft nog een oude Raleigh staan…
Fred De Bruyne zegt
Hallo, leuk verhaal en project. Ik heb me onlangs een soortgelijke Peugeot fiets gekocht, die ik ga strippen maar vooral terug technisch in orde zetten en hem zo goed als mogelijk origineel laten. Alle lagers smeren of vervangen van de wielen, balhoofd, trapas. Kabels vervangen of smeren. Toen ik hem kocht heb ik er een klein proefritje mee gemaakt en hij rolt al vrij licht en alles werkt. Doch hier en daar wat spelingen die moeten weggewerkt worden. Komt in orde. Kan ik een foto posten op dit bericht?
Alvast succes met je volgende projecten. Ik ben fan 😉